Business alignment perspectieven:
- organisatorisch: geheel aan mensen, middelen, taken en verantwoordelijkheden is erop gericht systematisch informatie te verzamelen, analyseren en verspreiden tbv strategievorming van een organisatie
- technologisch: verzamelen van zoveel mogelijk informatie en het analyseren en rapporteren hiervan mbv informatieverwerkenden systemen om intelligente beslissingen te kunnen nemen voor de bedrijfsvoering.
Doel: ontwerpen datawarehouse om strategische managementvragen te beantwoorden
- ondersteuning van de besluitvorming
- betere prestaties
- concurrentiepositie verbeteren
Business intelligence is een cyclus, geen eenmalig project: verzamelen → analyseren → toepassen → etc
Ambities (CEBIT):
- begrijpen – operationele processen;
- coördineren – processturing;
- verbeteren – processen efficiënter/effectiever maken;
- innoveren – processen opnieuw inrichten.
Producten aan business kant:
- query – ad hoc vragen;
- rapportage – periodieke management informatie;
- dashboard – overzicht van prestatie indicatoren;
- OLAP – interactief dashboard;
- data-mining – verbanden zoeken door algoritmes.
Missie/visie → product-/marktcombinaties
Business intelligence: informatie die de besluitvorming ondersteunt
- minder tijd voor besluitvorming
- complexe managementinformatie
- dichten informatiefkloof:
- tijd om beslissingen te nemen is korter → informatie verwerken voor besluitvormers;
- tijd om informatie te verkrijgen is langer → continu gegevens vezamelen.
- sneller aanleveren
- presenteren als intelligence
- filteren op strategische relevantie
- tools voor analyse
- data voorbereiden op analyse
- van tevoren verzamelen
Do’s & don’ts
Don’ts:
- BI gebruiken voor afrekenen;
- ter controle en verantwoording;
- alleen verklaring zoeken voor bepaalde trends;
- niks doen met uitkomsten.
Do’s:
- stimuleren en coachen, dialoog aangaan;
- toekomst- en actiegericht werken;
- verklaringen vertalen naar conclusies en acties;
- continu verbeteren.